Sunday, July 13, 2008

Malam yang malang

Pada suatu malam, kira-kira 9.30 malam seorang kawan rapat aku, P mengajak ke pasaraya Giant.. Nape Giant? Tesco kan lagi best..hehe. Takpe la memandangkan dia baru pulang dari tempat pengajian maka aku pun rela menemani dengan syarat kena ajak kawan2 lain. Barulah seronok beb..

Dalam pukul 10.15 malam, sebuah Honda Civic berhenti di hadapan rumah aku..Cey, P bawak kereta. Jimatlah minyak motor aku malam tu. Tapi ada seorang je kawan yang dia bawak, si K. Jadi la, lagi pun K dengan aku memang satu kepala..

Selepas itu kami menuju ke pasaraya besar Giant yang tak jauh dari rumah kami semua..dalam 5 minit sampai la ke destinasi. Itu baru bawak kereta ala kura-kura.memang dekat. Signboard Giant boleh kelihatan jelas dari rumah aku..

Sudah sampai di sana baru la aku dan K tahu yang sebenarnya si P ni nak beli deodorant body spray. "Huh, ingatkan nak belanja makan ayam KFC", rungut aku kat P. "Banyak cantik muka korang" P balas balik. Kami pun menuju la ke bahagian yang berkenaan. Bagaimanapun P kecewa sebab jenama yang dia nak dah habis. Dia nak beli cap Adidas. (Boleh tahan jugak ko P) Aku sarankan la jenama lain. Setiap jenama botol spray dia cuba kat baju dia. Aku suruh dia spray kat pergelangan tangan supaya senang nak bau tapi katanya kalau setiap kali spray kat situ bercampur la bau. Macam mana nak cam katanya. Tapi setiap botol yang dia cuba ada saja yang tak kena.Tak wangi la. tak sedap la. Alah siapa tak kenal ko yang cerewet tu encik P..hehe.

Lama betul nak tunggu mamat sorang nih. Aku malas nak tunggu aku pergi kat bahagian syampu dengan pencuci muka. Belek punya belek tiba-tiba si K datang kat aku sambil gelak besar..

"Hahaha, mat hang mai sini cepat. Cuba hang pi tengok si P".
"Awatnya?"
"Jom la pi tengok dulu"

Aku pun pergi la balik kat tempat body spray tadi. Aku pun tergelak besar "Hahaha" tiga kali je lepas tu aku tutup mulut dengan tangan.."hihihi".Takut orang lain nampak.

Rupanya si P tersalah pilih botol spray. Asyik dok try botol spray kot, dia tak sedar yang dia terambil botol spray buih pencukur lalu disembur ke arah baju. Kalut le kawan bila yang keluar bukan pewangi sebaliknya buih pencukur. Penuh satu baju memutih je. hahaha. Aku gelak lagi. Sekarang ni tugas aku dengan K kena bawak 'pesalah' ni ke tempat yang agak 'selamat'. Kami bawak la dia ke tempat pakaian dengan penuh berhati-hati agar orang lain tak perasan. Sambil-sambil tu sempat kami mengejek P.

Kerana ingin menghilangkan kesan, P capai sehelai jaket yang digantung untuk jualan dan mengelap bajunya..tapi cara itu berbahaya sebab kawasan agak terbuka. kang tak pasal2 kena tangkap dengan pak guard. Nasib baik ada fitting room berdekatan. P masuk cepat2 dengan jaket td dan menguruskan segalanya disitu. P dok marah2 kat dalam pasal kami gelakkan dia kat luar. hahaha nasib la hang jadi bahan malam tu.

Sudahnya tak jadi la P nak beli body spray malam tu. Moralnya,

  1. berhati-hati la sewaktu membuat pilihan.
  2. bantu-membantu amalan yang mulia.
  3. sayangilah kawan-kawan anda.
  4. jangan bawak kawan-kawan yang suka gelak kuat2.

#kalau hang terbaca (si P) jangan marah r..

No comments: