Tuesday, July 15, 2008

Hari Pertama

14 Julai 2008, aku kena melaporkan diri di Leong's Electrical. Bangun seawal 6.00 pagi walaupun aku tidur agak lewat semalam. Aku tak nak lewat pada hari pertama.



Selepas bersarapan, aku ke rumah Syafiq untuk menjemputnya. Epoi sampai lebih awal lagi dari aku. Dalam pukul 7.45 pagi kami pun bertolak ke Leong's Electrical.



Pukul 8.00 tepat kami sampai di syarikat, dan terus melaporkan diri kepada En. Kee. Kad kuning diserahkan kepada beliau. Kemudian kami diberikan sehelai kertas yang terkandung syarat2 yang perlu kami patuhi semasa menjalani latihan. Dalam senarai nama pelatih latihan industri, 6 orang adalah dari PUO,(aku, capik, epoi, mus, emi dan salwa), seorang dari Politeknik Terengganu, yg dari Kolej Komuniti Chenderoh, Bukit Mertajam dan IKBN Penang. Kami terpaksa melepak depan syarikat hampir sejam lebih sementara nak tunggu pelajar kolej komuniti mendaftar. Diorang datang lewat gila.



Selepas semua mendaftar, dalam pukul 10 pagi, kami dibawa ke tapak projek iaitu di ADTEC berhampiran dengan pasaraya besar Giant. Sampainya kami disana, kami diperkenalkan kepada En. Chung yang menjadi penyelia kami di tapak projek sambil dibantu oleh Zul. 4 orang daripada pelajar kolej komuniti diminta untuk menjalani latihan di Ipoh dan Mus pula ditugaskan di pejabat. Kemudian kami dibahagikan tugas. Aku,syafiq,epoi dan 2 orang lagi bekerja di bangunan Kejuruteraan Termaju (seramik). Tugas pertama aku buat trip untuk batang paip, bengkokkan batang paip dan memotongnya ikut ukuran. Ini adalah untuk konduit. Benda-benda ni tak ada di PUO tapi ada di K.komuniti. Itulah kekurangan kami pelajar politeknik. Tapi Zul banyak beri tunjuk ajar...

Lepas tu aku tolong bangla, Musairi namanya, pasang bracket.. mudah je. Hari pertama memang simple2..kita tgk la hari2 yang berikutnya pulak.

No comments: