Tuesday, February 16, 2010

Untuk kamu kawan..

Kawanku,
Kau sering lihat aku hidup riang ria,
Tersenyum sana sini,
Kadang-kadang gelak macam orang gila,
Mengusik, menyakat orang sekeliling aku,

Kawanku,
Kau sering anggap aku dari kalangan orang berada
Segala benda yang diinginkan pasti dipenuhi,
Dan sering pula kau membandingkan dengan kehidupanmu,
Katamu aku beruntung,

Kawanku,
Dengar sini,
Aku bukanlah manusia yang sentiasa gembira dalam hidupnya,
Kadangkala masalah juga datang menguji,

Dengar sini lagi,
Kesenangan itu semua hasil titik peluh orang tua aku,
Padahal aku tak punya apa,
Aku dan kau sama sahaja,
Kini biarlah kita pula yang menggunakan akal, tangan, kaki untuk menentukan takdir kita sendiri,

Kawanku,
Berubahlah sementara ada waktu,
Tinggalkan perkara sia-sia yang membawa dosa,
Tutup mulut orang yang sering mengejek,
Hanya diri sendiri boleh mengubah takdir.

Tak selamanya aku selalu melindungimu,
Suatu hari aku harus pergi untuk takdirku.



No comments: