Monday, March 9, 2009

TEMUDUGA

Petang Jumaat kelmarin, aku ada temuduga latihan industri. Huuu…tak senang betul aku hari tu. Dalam kepala aku asyik fikir apa la soalan yang nak ditanya oleh pensyarah tu nanti? Baju yang mana aku nak pakai? Paling penting muka dicuci bersih (wajib ni) supaya berseri di depan mata pensyarah(bukan nak mengorat). Tapi dalam aku nak jaga penampilan ada juga yang terlepas pandang. Misaiku tak dicukur. Baru stylo ye dak??Susah juga nak temuduga ek..

Petang Jumaat tu seperti yang telah ditetapkan aku, syafiq dan epoi. (rakan sepelatih di Leong's Electrical) ke Politeknik Ungku Omar yang tercinta untuk ditemuduga. Rakan sepelatih perempuan lebih awal ditemuduga.(Apalah yang korang gebang dengan pensyarah tu?) Heh..walaupun aku dah bersedia tapi perasan gementar tetap ada. Kenapa ye? Ketar lutut sikit2 je.. Sebelum masuk ke bilik aku berdoa agar dikuatkan semangat dan tak tergagap masa menjawab segala soalan yang bakal diutarakan. (malu woo kalau gagap). Si penemuduga (pensyarah) berwajah manis hari tu dan sedikit sebanyak membantu aku membina keyakinan diri. Seperti yang aku jangka penyarah tanya apa peranan aku di organisasi? Kerja apa yang aku lakukan? Ok ke tak ok? Kena terangkan serba sedikit tentang pendawaian yang dilakukan..bahan2 yang digunakan.. Sesuai atau tak tempat kerja itu untuk menjalani latihan industri?

Proses temuduga ni berlangsung lebih kurang selama 30 minit. Alhamdulillah selesai dengan jayanya. Terpulanglah kepada pensyarah yang menilai untuk memberi markah. Yang penting seksa aku ini dah lepas..

Hurm..baru lepas satu seksa. Selepas habis belajar ni, mungkin banyak lagi temuduga yang perlu aku lalui untuk mencari kerja. Dan juga perlu diambil perhatian ,temuduga dengan keluarga bakal isteri…hehe.(lambat lagi).

Tapi suatu hari kita semua pasti akan menghadapi temuduga yang paling mendebarkan, penemuduganya bukanlah sebarangan. Malaikat Munkar dan Nakir. Soalan-soalan pun telah kita ketahui.

Siapa tuhan kamu?

Apa agama kamu?

Siapa imam kamu?

Apa kiblat kamu?

Siapa saudara kamu?

Boleh atau tidak soalan2 diatas dijawab, bergantung kepada iman dan amal soleh sepanjang kita hidup..renungkan dan imbaslah kembali…

Alangkah baik jika kita saling ingat mengingatkan sesama kita, andai ada yang lalai tolong tegur2kan.


Allah sayang kepada orang yang bertaubat,

Allah paling sayang kepada orang muda yang bertaubat,

Allah benci pada orang yang fasik,

Allah paling benci pada orang tua yang fasik,

2 comments:

TSYA'Z (~_^) said...

hahahhaha....bgusla kalo rasa akan pass temuduga tu...(~_^)...

ade misai ker????????? ur adek ckp awk xde misai pownnn?????

aii dah pkir temuduga nan mak mentua segala? bgus222....pikirla solan yg bakal dorg tnya..hehehe

Ahmad said...

hey,laki ade la misai..cume antara simpan atau tak je. ini kes busy sampai lupa nk cukur le..haha..
hish mesti la kna pikir..sbg persediaan.kurg le gelabah nnt. kalau soklan berbentuk objektif lagi senang..ku pilih a,b,c ataupun d.