Sunday, June 22, 2008

Pemain Muda Harapan Negara

Tahniah diucapkan kepada pasukan bolasepak Kedah kerana berjaya menjadi juara piala FA pada musim ni. Apa yang membanggakan ialah barisan pemain yang diletakkan oleh Azrai Khor kebanyakan ialah pemain muda. Biarpun tanpa penyerang handalan, Marlon Alex James dgn pertahanan import, Hugging, Kedah mampu memberi aksi terbaik. Kepercayaan jurulatih Kedah kpd barisan muda telah memberi pulangan yang lumayan dan langkah yang diambil oleh beliau harus dipuji.

Pasukan Perak sepatutnya ambil contoh dari pasukan Kedah. Pasukan Perak sebenarnya mempunyai sebuah pasukan junior yang begitu mantap setiap tahun. Jadi jurulatih Perak, Steve Darby kena selalu serapkan diorg ni dalam pasukan senior Perak..pemain muda selalunya mempunyai skil permainan yang menarik dan bertenaga berbanding pemain yang telah senior. mungkin kekok skit mula2. Tp pengalaman yang akan mematangkan diorg. Jika dimulakan dari awal, insyallah pasukan Perak akan menjadi semantap pasukan Kedah..ingat! Perak belum pernah jadi juara Liga Super. Sampai bila nak ikut bontot pasukan lain..

Malaysia ada ramai pemain muda yang baik dan ada diantara diorg layak beraksi dengan kelab luar negara. Tetapi disebabkan oleh kurang rasa percaya kebanyakan jurulatih bola sepak negeri dan kelab kat diorg menyebabkan bakat yang ada tidak digilap sepenuhnya. Jika ada ramai pemain muda yang berkualiti dalam kancah bola sepak Malaysia,satu tanda positif untuk menaikkan ranking bola sepak negara ke tahap yang pernah kita capai dulu sebagai gergasi bola sepak Asia.
Pendedahan awal bola sepak perlu untuk kanak-kanak. Sebaik-baiknya masa umur 4-5 tahun. Dengan ada asas yang baik, diorg ni lebih mudah dibentuk untuk jadi pemain yang berkualiti. Inisiatif yang dilakukan oleh TV3 dalam Soccer Kids telah menunjukkan bahawa kita boleh membentuk sebuah pasukan kebangsaan yang mantap suatu hari nanti. Bakat yang ada pada setiap peserta rancangan soccer kids jangan dipersiakan. Ambil langkah untuk memantau perkembangan diorg dari semasa ke semasa dan pada masa yang sama teruskan pencarian bakat muda yang baru.
Apa-apa pun tahniah jugak ler buat pasukan Selangor dapat masuk final.( tapi aku dendam lagi kat fans selangor yang baling air lengkong kat aku time final Piala Fa 2005...hehe)

No comments: