Sunday, October 26, 2008

Pasukan Malaysia Gagal Pertahankan Kejuaraan

Agak tragik keputusan perlawanan akhir Pesta Bola Merdeka yang menemukan pasukan MALAYSIA dengan Vietnam malam semalam. Biarpun Malaysia menampilkan aksi menyerang bertubi-tubi ke pintu gol lawan namun dengan kekentalan kubu pertahanan Vietnam yang sentiasa berkampung dikawasan pintu gol mereka menyebabkan pemain Malaysia menjadi buntu untuk mencipta gol. Hadoi, tak senang duduk aku kat depan TV td.

Perlawanan tadi kelihatan lebih dikuasai Malaysia tapi dengan Vietnam bijak membuat strategi sehingga memaksa perlawanan diseret ke penentuan melalui sepakan penalti. Geram jugak aku tengok pemain Vietnam yang suka-suka melengah-lengahkan masa dengan melakonkan pelbagai aksi orang sakit ditengah padang..Asal sentuh kuat sikit, tergolek..mengadu sakit...
Tapi itu la strategi Vietnam, tak perlu main cantik tapi jadi Juara jugak.

Apa-apa pun pemain Malaysia telah beri persembahan terbaik yang bagi aku cukup membanggakan sepanjang perlawanan. Penjaga gol, Helmi Eliza banyak makan angin je kat pintu gol. Pertahanan memang bagus. Aku suka Daudso yang banyak jugak buat overlapping td. Irwan pun masih kental lagi walaupun lama tak main kebangsaan. Bahagian tengah dan penyerang pun ok cuma kena lebih kreatif nak dapatkan gol.. Memang nasib tak baik dapat lawan jenis macam tu..

Bola sepak Malaysia boleh maju lagi..sampai bila2 pun aku sokong hangpa tak kira la duduk ranking ke berapa pun..Aku tabik kat penyokong2 Malaysia yang pergi ke stadium Nasional Bukit Jalil td.

No comments: