Thursday, September 18, 2008

Kecelaruan FAM

Perak kalah 2-0 kpd Safa SC dari Lubnan..huhu
Lagi sedih pasukan paling top kat Malaysia ketika ini, Kedah kena belasah 5-0 dengan Muharraq dari Bahrain.

Adakah ini semua sebab ketiadaan pemain import? Aku terkenang kembali kehebatan Frank Seator, Luciano Goux, Kieta Mandjou dan Abdoulaye Traore sewaktu deme bermain untuk pasukan Perak. Bambang Pamungkas dan Elie Aboy yang pernah menghancurkan harapan Perak untuk menang Piala FA 2005. Ketajaman penyerang import Kedah, Marlon Alex James dan Magno Marcos yang menjadi igauan setiap pasukan dalam Malaysia.

Tapi nak buat macam mana dah keputusan FAM untuk tak benarkan pemain import bermain musim hadapan. Alasan deme, nak mempercepatkan lagi proses bola sepak tempatan apabila peluang diberikan kepada pemain muda untuk beraksi.

Dah nampak skrgkan,pemain-pemain import ni dinyah dari bumi Malaysia sebab diorang tutup peluang pemain2 tempatan. Kiranya hebat la pemain import yang ada skrg ni.

Lagi satu sebab, pengurusan bola sepak negeri dgn kelab kini banyak yang mengalami masalah kewangan. Nak bayar pemain import mestilah mahalkan. Tue sebab banyak kes pemain tak dapat gaji.

Dijangkakan musim hadapan mutu bolasepak akan menurun sedikit. Jumlah kedatangan penonton mungkin akan merosot disebabkan ketiadaan pemain import dan juga disebabkan jadual perlawanan Liga Super yang disusun untuk musim hadapan terlalu luar biasa.

Setiap perlawanan Liga Super akan berlangsung pada hari Rabu dan Ahad. Hari Rabu tu dah tentu penonton yang datang kurang pasal hari bekerja. Hari Ahad tu agak tak rasional sebab esoknya orang pun nak bekerja. Bagi penyokong yang agak jauh tempat tinggalnya mungkin terpaksa berfikir lima nam kali(mungkin juga beratus-ratus kali). Kalau dibuat hari Sabtu seperti biasa, penyokong2 dari luar kawasan Ipoh (ambil contoh Ipoh) pun boleh datang bagi sokongan. Kutipan tiket pun banyak. Mewahlah sikit pengurusan.

Sebagai peminat bola sepak tempatan, aku harap pengharaman pemain import ini tak lama. Kalau boleh musim 2010 pemain import dah boleh masuk. Harap juga FAM tukarkan jadual perlawanan yang menyusahkan para penyokong bola sepak tempatan ni. Sape lagi nak bagi sokongan kalau bukan penyokong sendiri..

No comments: